تبلیغات
حقایق زندگی - اثبات وجود امام زمان(عج) برای اهل سنّت
حقایق زندگی
بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

اثبات وجود امام زمان(عج) برای اهل سنّت



پرسش: چگونه می توان وجود مهدی موعود را برای  اهل سنّت اثبات نمود؟

پاسخ:

در این كه مهدی موعود ظهور خواهد كرد، بین شیعه و سنّی اختلافی نیست. متعاقباً روایات این مطلب را از كتب اهل سنّت ذكر خواهیم نمود.

همچنین شك نیست كه مهدی موعود بر امّت رسول خدا(ص) امامت خواهد داشت؛ و رسول خدا(ص) به اطاعت او فرمان داده است. پس او جزء خلفای رسول الله(ص) می باشد؛ و می آید تا دین او را احیاء كند. این معنا نیز از روایاتی كه خواهیم آورد به وضوح پیداست. او كسی است كه طبق روایات اهل سنّت، عیسی مسیح(ع) به او اقتدا خواهد نمود. پس یقیناً او یك رهبر عادی عرفی نیست.

از طرف دیگر، رسول خدا(ص) به صراحت فرموده اند كه خلفای حضرتش دوازده نفر خواهند بود؛ نه بیش و نه كم. روایات این مطلب را هم از منابع اهل سنّت، متعاقباً بیان خواهیم نمود.

كار هدایت اوّلین خلیفه رسول خدا(ص) بعد از وفات حضرتش شروع می شود؛ و یكی بعد از دیگری می آیند تا نوبت به خلیفه دوازدهم برسد. لكن آن خلیفه دوازدهم كه مهدی موعود می باشد، هنوز قیام نكرده است.

از طرف دیگر، شیعه و سنّی قائل به وجوب وجود امام می باشند؛ و قبول دارند كه امّت هیچگاه بی امام نمی تواند باشد؛ و تا قیامت خلفای رسول خدا به عنوان امام در میان امّت خواهند بود. حدیث نبوی مشهور نیز مؤید این معناست كه: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة ــ هر كس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد با مرگ جاهلیت مرده است.»

از زمان پیامبر(ص) حدود هزار و چهارصد سال گذشته است؛ و در این مدّت طبق روایت نبوی، نباید بیش از دوازده خلیفه باشند.

و می دانیم كه هیچ خلیفه ای تاكنون عمر طولانی نداشته است.

پس یا آخرین آنها عمری طولانی كرده یا یكی از خلفای میانی عمر طولانی دارد. دومی نه سندی دارد و نه قائلی كه اعتقادات درست داشته باشد. لذا دومی درست خواهد بود كه مدّعای شیعه است و صدها روایت معتبر در منابع شیعه بر آن دلالت دارند.

 

ـ امّا روایاتی كه در ضمن استدلال به آن اشاره نموده و قولشان را دادیم.

1ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: «لو لم یبق من الدنیا إلا یوم لطوله اللّه عز و جل حتى یملك رجل من أهل بیتى یملك جبل الدیلم و القسطنطینیة. ــ اگر از دنیا نمانده باشد مگر یك روز، خدای عزّ و جلّ آن را روز را طولانی می كند تا مردی از اهل بیت من ملك و سلطنت یابد. او بر كوه دیلم (البرز) و قسطنطینیه سلطه پیدا می كند.»[1]

این روایت، صراحت دارد كه موعود آخر الزمان از نسل پیامبر (ص) است.


     به ادامه مطلب بروید ......

2ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: «المهدى منا أهل البیت یصلحه اللّه فى لیلة ـ مهدی از ما اهل بیت است، كه خدا كار او را در یك شب درست می كند.»[2]

در این حدیث كه رئیس حنبلی ها نقل نموده و در معتبرترین كتب اهل سنّت؛ یعنی صحیح بخاری نیز آمده، مهدی جزء اهل بیت شمرده شده است.

«عن عبد اللّه قال: بینما نحن عند رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم إذا أقبل فتیة من بنى هاشم فلما رآهم النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم اغرورقت عیناه و تغیر لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فى وجهك شیئا نكرهه، فقال:إنا أهل بیت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنیا، و إن أهل بیتى سیلقون بعدى بلاء و تشریدا و تطریدا حتى یأتى قوم من قبل المشرق معهم رایات سود فیسألون الخیر فلا یعطونه فیقاتلون فینصرون فیعطون ما سألوا فلا یقبلونه حتى یدفعوها إلى رجل من أهل بیتى فیملأها قسطا كما ملأوها جورا، فمن أدرك ذلك منهم فلیأتهم و لو حبوا على الثلج  ــ «عبد الله» روایت مى كند، هنگامى كه حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب بودیم، گروهى از جوانان بنى هاشم از آنجا عبور مى كردند، همین كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آنها را دید، دیدگانش اشك آلود شد و رنگ چهره مباركش تغییر كرد. عرض كردیم: یا رسول الله! آرزو مى كنیم كه هرگز چهره شما را غمناك و متأثر نبینیم! فرمود: ما خاندانى هستیم كه خداى تعالى آخرت را به جاى دنیا براى ما برگزیده است؛ و من یقین دارم پس از درگذشت من، اهل بیتم گرفتار شكنجه امّتم قرار مى گیرند، طوری كه آنها را از پاى درمى آورند و از شهرى به شهرى و از مكانى به مكان دیگر، آواره  مى سازند. و این رفتار را همواره ادامه مى دهند تا هنگامى كه مردمى از جانب مشرق با پرچمهاى سیاه ظهور مى كنند، اینان از مردم درخواست خیر مى كنند. مردم به آنها پاسخ درستى نمى دهند در نتیجه با آنها نبرد مى كنند و پیروز مى شوند. و آنچه را خواسته اند به آنها مى دهند لیكن آنها نمى پذیرند و بدین حال به سر مى برند تا اختیارات كامل را در دست مردى از اهل بیت من قرار دهند. او هم به حسب وظیفه اى كه دارد با مخالفان نبرد مى كند تا دنیا را همانطور كه بى عدالتى فراگرفته است، از عدل و داد لبریز سازد.اینك كسى كه آنها را دریابد دست از دامن آنها برندارد هر چند هم در شدت سرما و ناراحتى باشد.»[3]

در این روایت، كه به خاطر اشاره به مظلومیت اهل بیت (ع)، نقل آن از سوی برادران اهل سنّت بسیار عجیب می باشد، به صراحت بیان شده كه موعود نهایی از اهل بیت (ع) می باشد. ضمناً منظور از «جانب مشرق» در این روایات، طبق آنچه در دیگر روایات وارد شده، منطقه خراسان می باشد؛ كه قیام آنها پیش در آمد قیام امام زمان (ع) خواهد بود.

«عن النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم قال: لو لم یبق من الدهر إلا یوم لبعث اللّه رجلا من أهل بیتى یملأها عدلا كما ملئت جورا. ــ اگر از روزگار، جز یك روز باقى نمانده باشد، خداى تعالى مردى از اهل بیت مرا برمى گمارد تا دنیا را پر از عدل و داد نماید، همانطور كه پر از ظلم و جور شده است.»[4]

در این روایت نیز موعود بشریت جزء اهل بیت معرّفی شده است.

«عن أبى سعید الخدرى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: لا تقوم الساعة حتى تملأ الأرض ظلما و جورا و عدوانا ثم یخرج من أهل بیتى من یملأها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و عدوانا، قال: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ــ «ابو سعید خدرى» از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت مى كند كه قیامت برپا نمى شود مگر زمانیكه روى زمین لبریز از ظلم و جور و عداوت و دشمنى شود، آنگاه شخصى از خاندان من قیام مى كند كه روى زمین را لبریز از عدل و داد مى سازد، در حالیكه پر از ظلم و عداوت شده است.» «حاكم نیشابوری» گوید: این حدیث طبق نظر «مسلم» و «بخارى» صحیح است.»[5]

6ـ قال رسول الله (ص) : «كیف أنت یا عوف إذا افترقت الأمة على ثلاث و سبعین فرقة واحدة منها فى الجنة و سائرهن فى النار ؟ قلت متی ذلك یا رسول الله ؟ قال اذا كثرت الشرط و ملكت الاماء و قعدت الجُمَلا علی المنابر و اتخذ القرآن مزامیراً و زخرفت المساجد و رفعت المنابر و اتخد الفیء دولا و الزكاة مغرماً و الامانة مغنماً و تفقه فی الدین لغیر الله و اطاع الرّجل امرأته و عق امّه و اقصی ابه و لعن آخر هذه الامّة اولها و ساد القبیلة فاسقهم و كان زعیم القوم ارذلهم و اكرم الرّجل اتقاء شره، فیومئذ یكون ذاك فیه. یفزع الناس یومئذ الی الشام و الی مدینة یقال له دمشق، من خیر مدن الشام؛ فتحصنهم من عدوهم، قیل: و هل تفتح الشام؟ قال بلی وشیكاً، تقع الفتن بعد فتحها ثم تجئ فتنة غبراء مظلمة ثم تتبع الفتن بعضها بعضا حتى یخرج رجل من أهل بیتى یقال له المهدى فان أدركته فاتبعه و كن من المهتدین. ـ رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به «عوف»، فرمود: اى عوف! چگونه خواهى بود زمانی كه امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند؛ كه فقط یك فرقه از آنها بر حق  و اهل بهشتند و مابقى ـ هفتاد و دو فرقه دیگر ـ بر باطل و اهل دوزخ اند؟ گفتم: كی چنین خواهد شد ای رسول خدا؟ فرمود: آنگاه كه شرط بندی رایج شود؛ و بردگان حاكم شوند؛ و گردن كلفتها بر منبر[6] می نشینند؛ و قرآن را تبدیل به موسیقی می كنند؛ و مساجد طلاكاری می شوند؛ و منبرها بلند ساخته می شوند؛ و اموال عمومی را مال شخصی خود می كنند؛ و زكات دادن را غرامت (پل زور) می شمارند؛ و امانت را غنیمت بر می دارند؛ و در دین ژرف نگری می شود، امّا به خاطر خدا؛ و مرد از زن خود اطاعت می كند، عاقّ مادر خود می شود و پدر خود را می راند؛ و آخر این امّت، پیشگامان آن را لعن می كنند؛ و فاسق قبیله بزرگ آن می گردد؛ و پستترین قوم، حاكم آنها می شود؛ و بزرگوارترین مردان اهل طمع و حرص دانسته می شوند؛ در چنین موقعی آن اتّفاق خواهد افتاد. در چنان روزی مردم به سوی شام و شهری به نام دمشق پناه می برند، كه از بهترین شهرهای شام است؛ پس آن شهر آنها را از دشمنانشان پناه می دهد. گفته شد:آیا شام فتح می شود؟ فرمودند: بلی به زودی. بعد از فتح آن فتنه ها بلا می گیرد؛ سپس فتنه ای سخت و تاریك می آید؛ سپس فتنه ها پشت سر هم ظاهر می شوند تا این كه مردی از اهل بیت من قیام می كند كه او را مهدی گویند. پس اگر او را درك نمودی پیرویش كن تا از هدایت یافتگان باشی.»[7]

در این حدیث منقول از اهل سنّت، افزون بر این كه نام موعود آخر الزمان با عنوان مهدی برده شده، و تصریح گردیده كه او از اهل بیت (ع) می باشد، بیان شده كه مسلمین به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد و تنها یك فرقه از آنها بر حقّ است؛ كه آنها در ارتباط با مهدی موعود هستند. افزون بر این مطالب، اوضاع جهان در زمان ظهور مهدی موعود نیز بیان شده است. البته دقّت شود كه این اوصاف، اوّلاً مربوط به كلّ جهان آن روز می شود نه یك منطقه خاصّ. ثانیاً این اوصاف عمومیت دارند نه كلّیت؛ یعنی اكثراً چنین خواهد بود نه همه جا و در مورد همه كس. عملاً نیز مشاهده می فرمایید كه بسیاری از این علائم، در دنیای امروز تحقّق یافته اند. مثلاً اكثر حاكمان دنیا، جزء بدترین مردمان عصر می باشند؛ یا اطاعت از زن در اكثر مردان دیده می شود؛ یا اكثر قضات دنیا، اهل عدالت نیستند؛ یا قرآن كریم، بیشتر به عنوان زینت مجالس و برای فخر فروشی خوانده می شود نه برای درس گرفتن از آن؛ یا برخی به اصطلاح روشنفكران مسلمان امروزی، پیشگامان اسلام و حتّی اهل بیت (ع) را متّهم به جهل و بی تمدّنی و امثال می كنند.

«عن أبى أیوب الأنصارى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم لفاطمة سلام اللّه علیها: نبینا خیر الأنبیاء و هو أبوك، و شهیدنا خیر الشهداء و هو عم أبیك حمزة، و منا من له جناحان یطیر بهما فى الجنة حیث شاء و هو ابن عم أبیك جعفر، و منا سبطا هذه الأمة الحسن و الحسین و هما ابناك، و منا المهدى  ــ «ابو ایوب انصارى» روایت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به فاطمه زهرا علیها السّلام، فرمود: پیغمبر ما، بهترین پیغمبران است و او پدر تو است و شهید ما، بهترین شهیدان است و او «حمزه»، عموى پدر تو است. و از ما خانواده بزرگوارى است كه خداى تعالى دو بال به او مرحمت فرموده است تا در بهشت به هر كجا كه بخواهد پرواز نماید و او «جعفر»، پسر عموى تو است. و از خاندان ما دو سبط این امت حسن و حسین علیهما السّلام هستند كه دو فرزند تو باشند و مهدى از خاندان ماست.»[8]

«عن أم سلمة قالت: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم یقول: المهدى من عترتى من ولد فاطمة ــ ام سلمه ـ همسر پیامبر ـ روایت مى كند كه از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم كه مى فرمود: مهدى، از عترت من و از فرزندان فاطمه است.»[9]

9ـ باز فرمود: «إبشرى یا فاطمة فان المهدى منك ــ مژده باد تو را، اى فاطمه! كه مهدى، از وجود تو است.»[10]

10ـ «عن حذیفة إن النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم قال: لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول اللّه ذلك الیوم حتى یبعث رجلا من ولدى اسمه كاسمى، فقال سلمان: من أى ولدك یا رسول اللّه؟ قال: من ولدى هذا و ضرب بیده على الحسین علیه السلام. ــ «حذیفه» روایت مى كند كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله كه فرمودند: اگر از عمر دنیا، جز یك روز باقى نمانده باشد، خداى  تعالى همان یك روز را آنقدر طولانى مى فرماید، تا مردى از فرزندانم را كه هم اسم من است برانگیزد. «سلمان» پرسید: مهدى از كدامیك از فرزندان شماست؟ فرمود: از این فرزندم و دست مبارك را به شانه حسین علیه السلام نواخت.»[11]

11ـ «عن على بن الهلالى عن أبیه قال: دخلت على رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم فى الحالة التى قبض فیها فاذا فاطمة سلام اللّه علیها عند رأسه فبكت حتى ارتفع صوتها فرفع صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم طرفه الیها (إلى أن قال) یا فاطمة و الذى بعثنى بالحق إن منهما یعنى من الحسن و الحسین علیهما السلام مهدى هذه الأمة إذا صارت الدنیا هرجا و مرجا و تظاهرت الفتن و تقطعت السبل و أغار بعضهم على بعض فلا كبیر یرحم صغیرا و لا صغیر یوقر كبیرا فیبعث اللّه عز و جل عند ذلك من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا یقوم بالدین فى آخر الزمان كما قمت به فى أول الزمان و یملأ الأرض عدلا كما ملئت جورا، قال: خرجه الحافظ أبو العلاء الهمذانى. ــ «على بن هلالى» از پدرش روایت مى كند، هنگامى كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله آخرین روزهاى آخر عمر خود را سپرى مى كرد و سرانجام هم درگذشت، حضور مباركش شرفیاب شدم و این در حالى بود كه فاطمه علیها السّلام در بالاى سر مبارك نشسته بود، و از این كه پدر ارجمندش در حال جان دادن بود بلند مى گریست، چنانكه صداى گریه اش به گوش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رسید. رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سر برداشت و نگاهى به فاطمه علیها السّلام كرد (تا آنجا كه فرمود) اى فاطمه! به خدایى كه مرا به راستى فرستاده است، مهدى این امّت، از نسل حسن و حسین علیهما السّلام است. و فرمود: زمانی كه در دنیا هرج و مرج به وجود بیاید و آتشهاى فتنه گرى از هر سو زبانه بكشند و راهها بسته شوند و مردم علیه یكدیگر دست چپاول دراز كنند، چندان كه كوچك به بزرگ احترام نگذارد و بزرگ به كوچك رحم ننماید، در آن هنگام است كه خداى عزّ و جلّ كسى را برمى گمارد كه حصارهاى گمراهى را ویران كند و دلهاى تاریك از دشمنى خدا و رسول و اولیاى او را از آلودگى پاك كرده و روشن گرداند. آرى، او در آخر الزّمان پیكره دین را استوار مى دارد، همانطور كه من در اوّل بعثت به پایدارى آن همّت گماشتم؛ و زمین را پر از عدل و داد مى كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است.»[12]

12ـ رسول خدا فرمود: «یلتفت المهدى علیه السلام و قد نزل عیسى بن مریم علیه السلام كأنما یقطر من شعره الماء فیقول المهدى علیه السلام: تقدم فصلّ بالناس، فیقول: إنما أقیمت الصلاة لك، فیصلّى خلف رجل من ولدى  ــ هنگام ظهور حضرت مهدى (عج)، حضرت عیسى بن مریم علیهما السّلام، از آسمان فرود مى آید در حالیكه به نظر مى رسد از موهایش قطرات آب مى ریزد، سپس حضرت مهدی (عج) پیشنهاد مى كند كه جلو بایستید تا مردم نماز خود را با اقتداى به شما به جاى آورند. حضرت عیسى علیه السلام مى فرماید: همانا نماز فقط برای تو برپا شده است. پس عیسى علیه السلام پشت سر مردى از فرزندان من نماز مى گزارد.»[13]

13ـ رسول خدا فرمودند: «منا الذى یصلّى عیسى بن مریم خلفه  ــ از ماست كسى كه عیسى بن مریم علیهما السّلام پشت سراو نماز مى خواند و به وى اقتدا مى كند.[14]

14ـ «عن جابر بن عبد اللّه قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: یخرج الدجال فى خفقة من الدین و إدبار من العلم (إلى أن قال) فاذا هم بعیسى بن مریم فتقام الصلاة فیقال له: تقدم یا روح اللّه فیقول: لیتقدم إمامكم فلیصل بكم ــ «جابر بن عبد الله» روایت مى كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: زمانیكه دین اسلام به حالت خفقان درآید و علم و دانش الهى بر مردم پشت كند، «دجّال» خروج مى كند (تا آنجا كه مى گوید) عیسى علیه السلام نازل مى شود، در حالیكه صفهاى جماعت منعقد شده و مردم آماده برپایى نماز هستند، به آن حضرت مى گویند: یا روح الله! جلو بایستید تا در نماز به شما اقتدا كنیم. مى فرماید: امام شما باید جلو قرار بگیرد تا شما به او اقتدا كنید.»[15]

اینها اندكی از فراوان احادیث اهل سنّت در باب مهدی موعود است كه از رسول خدا نقل نموده اند؛ كه همگی ثابت می كنند: اوّلاً موعود آخر الزّمان مهدی است. ثانیاً مهدی از اولاد رسول خداست. ثالثاً عیسی مسیح نیز در زمان ظهور در ركاب آن حضرت و تابع ایشان خواهد بود. و به وضوح از این روایات پیداست كه او امام امّت پیامبر است و اطاعتش واجب می باشد.

احادیث دوازده خلیفه

احادیث فراوانی از اهل سنّت نقل شده كه رسول خدا (ص) فرموده اند: تعداد جانشینان من دوازده نفر می باشند؛ و تا كنون جز شیعه دوازده امامی نتوانسته است دوازده خلیفه برای رسول خدا بشمارد.

«عن جابر بن سمرة قال: سمعت النبى صلى اللّه علیه (و آله) و سلم یقول: یكون اثنا عشر أمیرا فقال كلمة لم أسمعها، فقال أبى: إنه قال: كلهم من قریش ـ «جابر بن سمره» روایت كرده است كه از پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله شنیدم مى فرمود: دوازده تن امیر خواهند بود. به دنبال آن كلمه اى فرمود كه آن را نشنیدم پدرم گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: همگى آنان از قریش اند.»[16]

این حدیث را دیگر بزرگان اهل سنّت همچون مسلم و ترمذی و احمد حنبل نیز با اندك تفاوتی در تعبیر آورده اند.

مسلم نقل كرده: «عن جابر بن سمرة قال: دخلت مع أبى على النبى صلى اللّه علیه (و آله) و سلم فسمعته یقول: إن هذا الأمر لا ینقضى حتى یمضى فیهم إثنا عشر خلیفة (قال) ثم تكلم بكلام خفى علیّ (قال) فقلت لأبى: ما قال؟ فقال: قال: كلهم من قریش. ـ «جابر بن سمره» روایت كرده است كه به اتفاق پدرم به حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب شدم و از آن حضرت شنیدم كه مى فرمود: این امر به پایان نمى رسد تا این كه دوازده تن خلافت بیایند. پس از آن، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سخنى فرمود كه من آن را نشنیدم و از پدرم پرسیدم كه پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله چه  سخنى فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود كه همگى این دوازده خلیفه از قریش اند.»[17]

حال سوال ما از تمام فرقه های مسلمین این است كه كدامتان توانسته اید دوازده خلیفه رسول خدا را بشمارید؟ بخصوص كه طبق روایات رسول خدا، آخرین خلیفه او مهدی موعود است. پس ای مسلمین ! مگر طبق روایات مورد قبول خودتان، رسول خدا نفرمود كه امّت من هفتاد و سه فرقه می شوند و تنها یكی از آنها بر حقّ است؟ حال آن یك فرقه كدام است؟ آیا همانی نیست كه تابع دوازده خلیفه رسول خدا شده است؟!! پس شما ای اهل سنّت و ای شیعیان چهار امامی و هفت امامی و...، اگر حقیقتاً تابع رسول خدا هستید، پس بشمارید خلفای دوازده گانه او را، آن گونه كه خودش فرموده است؛ و بخصوص چنان بشمارید كه آخرینش مهدی موعود باشد. آیا فرقه ای جز شیعه دوازده امامی هست كه توان چنین كاری را داشته باشد؟!! حال خود قضاوت كنید كه فرقه برحقّ كدام است؟

تحقیقی در باب عمر طولانی

این كه كسی عمری طولانی داشته باشد، چیزی نیست كه خلاف عقل باشد. عقل سلیم اگر چیزی را نپذیرد بر عدم امكان آن برهان عقلی اقامه می كند، پس به منكرین عمر طولانی باید گفت:«هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین  ــ برهانتان را بیاورید اگر راست مى گویید.».


ـ حدّ عمر طبیعی انسان

پرسش مهمّ در باب عمر انسان این است كه : عمر طبیعی انسان چند سال است؟

بسیاری از افراد، عمرهایی زیر هشتاد سال دارند و متوسّط عمر بشر حتّی به هشتاد سال هم نمی رسد. امّا برخی افراد بشر، گاه بالای صد سال نیز عمر می كنند. در همین ایران عزیز خودمان افراد 130 ساله نیز دیده شده اند و هم اكنون افرادی با بیش از صد سال عمر مشغول زندگی می باشند. امّا ركوردی كه در قرون اخیر ثبت شده مربوط به فردی چینی است به نام «لی چینگ یون» (Li Ching Yuen) وی بعد از 256 سال عمر، در سال 1993 میلادی فوت كرد؛ در حالی كه 23 همسرش قبل از وی مرده بودند. وی تا آن زمان دارای 180 فرزند شده بود.

پس با توجّه به این نمونه ثبت شده، شكی نیست كه عمر 256 سال برای انسان ممكن است؛ در حالی كه اكثر انسانها چنین عمری نمی كنند. حال با چه دلیلی می توان ثابت نمود كه عمر 300 سال در مورد انسان محال می باشد؟ و با چه دلیلی می توان اثبات نمود كه عمر چهارصد سال و... و هزار سال غیر ممكن می باشد. اگر گفته شود كه چنین عمری غیر عادی و بعید است، گفته می شود كه عمر 256 سال نیز برای انسان، غیر عادی به نظر می رسد. بنا بر این، عقل نفیاً و اثباتاً نمی تواند قضاوتی در این باره داشته باشد. كما این كه عقل در مورد درختان چهار هزار ساله و شش هزار ساله نیز سخنی برای گفتن ندارد. عمر معمول یك سرو یا چنار چیزی در حدود 100 تا 150 سال است نه در حدّ هزاران سال.

در گذشته گروهی از دانشمندان عقیده به وجود یك سیستم عمر طبیعی در موجودات زنده داشتند، مثلا: پاؤلوف عقیده داشت عمر طبیعی انسان 100 سال است، میچینكوف می گفت: عمر طبیعی یك انسان 150 تا 160 سال؛ و كوفلاند، پزشك آلمانی 200 سال؛ فلوگر، فیزیولوژیست معروف 600 سال؛ و بیكن، فیلسوف و دانشمند انگلیسی 1000 سال برای عمر طبیعی انسان، معین كرده اند. ولی این عقیده از طرف فیزیولوژیست های امروز در هم شكسته شده و مسأله حدّ ثابت در عمر طبیعی ابطال گردیده است. به گفته پروفسور اسمیس، استاد دانشگاه كلمبیا، همان گونه كه سرانجام دیوار صوتی شكسته شده و وسایل نقلیه ای با سرعتی ما فوق صوت به وجود آمده اند، یك روز دیوار سنّ انسان نیز شكسته خواهد شد، و از آنچه تا كنون دیده ایم فراتر خواهد رفت. بنا بر این برای مدت زندگانی انسان، حدّی كه تجاوز از آن محال باشد معین نشده است.

امّا اگر كسی استدلال كند كه میكروبها و ویروسها اجازه نمی دهند كه كسی عمر طولانی كند، گفته می شود پس چگونه آقای «لی چینگ یون» توانست در مدّت 256 سال بر این عوامل غلبه نماید؟ و چرا زنان و فرزندان و همسایگان وی چنین عمری نداشتند؟ نیز گفته می شود: تحقیقات دانشمندان نشان داده كه دستگاه ایمنی برخی افراد چنان قدرتمند است كه حتّی كشنده ترین میكروبها و ویروسها را هم نابود می كند، در حالی كه برخی افراد در اثر ویروس سرما خوردگی از پای درآمده و می میرند.

ـ عمر دراز سلمان فارسی

حمد الله بن ابى بكر بن احمد مستوفى قزوینى، تاریخ نویس سنّی مذهب گفته:

«سلمان به مداین، در زمان خلافت امیر المؤمنین عثمان رضی الله عنه در سنه سبع و عشرین در گذشت. سیصد و پنجاه سال عمر داشت»[18]

ابن اثیر، تاریخ نگار و عالم سنّی مذهب گفته:

«... در همان سال سلمان فارسى وفات یافت. بر حسب بعضى از روایات گفته شده عمر او دویست و پنجاه سال، و این حداقل سنین عمر او بود؛ و بعضى روایت كرده اند كه سیصد و پنجاه سال بوده و او بعضى از یاران مسیح را هم دیده بود.»[19]

 


[1] (سنن ابن ماجة، ج2، ص929 ــ كنزل العمال، متّقی هندی، ج14، ص267)

[2] (مسند امام احمد حنبل، ج1،ص84 ــ صحیح بخاری، ج1، ص318 (فقط قسمت اول حدیث))

[3] (سنن ابن ماجه، ج2، ص1366 ــ كنزل العمال، متّقی هندی، ج14، ص268)

[4] (مسند احمد حنبل، ج1،ص99 ــ سنن ابی داود،ج2، ص310 ــ كنزل العمال، متّقی هندی، ج14، ص267 ــ الجامع الصغیر، سیوطی، ج2،ص438)

[5] (مستدرك الصحیحین، حاكم نیشابوری، ج4،ص 557 ــ مسند أحمد بن حنبل، ج 3، ص 36)

[6] (مسند قضاوت)

[7] (مجمع الزوائد، الهیثمی، ج7، ص324 ــ كنز العمال ج 11 ص 183)

[8] (مجمع الزوائد، الیهثمی، ج9، ص166 ــ المعجم الصغیر، الطبرانی، ج1،ص37)

[9] (میزان الاعتدال، الذهبی، ج2،ص87 ــ كنزل العمال، متّقی هندی، ج14، ص264)

[10] (كنز العمال، ج 12، ص 105)

[11] (ذخائر العقبى، احمد بن عبدالله الطبری، ص 137)

[12] (ذخائر العقبى، احمد بن عبدالله الطبری، ص 137)

[13] (الصواعق المحرقة، ابن حجر عسقلانی، ص 98)

[14] (كنز العمال، ج14، ص 266)

[15] (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 3، ص 367)

[16] (صحیح بخاری، ج8،ص127)

[17] (صحیح مسلم، ج6،ص3)

[18] (تاریخ گزیده،ص231)

[19] (ترجمه الكامل،ج 10،ص55)





نوع مطلب :
برچسب ها : اهل سنت، امام زمان،
لینک های مرتبط :

جمعه 1 خرداد 1394 :: نویسنده : محمد همتی
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 03:46 ق.ظ

Thanks! Terrific information!
fast cialis online tadalafil 10 mg enter site natural cialis cialis australian price usa cialis online cialis name brand cheap wow look it cialis mexico cialis online napol buy cialis online nz cialis for sale south africa
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 03:50 ق.ظ

With thanks, I appreciate it!
buy a viagra online viagra pharmacy prices where can i buy viagra without how can i get viagra uk viagra uk buy online sildenafil generic buy viagra uk online kamagra buy viagra with prescription online where can i purchase viagra online
جمعه 17 فروردین 1397 07:33 ب.ظ

Amazing a good deal of wonderful facts!
cialis 20mg preis cf comprar cialis 10 espa241a online prescriptions cialis tadalafil 5mg cialis venta a domicilio achat cialis en itali enter site natural cialis effetti del cialis generico cialis mexico miglior cialis generico
جمعه 3 فروردین 1397 03:57 ب.ظ

Cheers. Lots of posts!

cialis generico online buy name brand cialis on line cialis prices in england calis cialis 5 mg effetti collateral safe site to buy cialis online cialis generika cialis tablets for sale tesco price cialis viagra vs cialis vs levitra
یکشنبه 27 اسفند 1396 10:53 ب.ظ

Many thanks! Lots of information!

cialis side effects non 5 mg cialis generici cialis for sale in europa buy cialis online what is cialis cialis online deutschland when can i take another cialis cialis tablets australia we like it cialis soft gel can i take cialis and ecstasy
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


هوش‌مندترین گروه‌ها آنهائی هستند که افراد آن از تنوع بالا و استقلال رای هرچه بیش‌تر برخوردار باشند. مفهوم مخالف آن این است که جمعی که افرادش به لحاظ فکری به هم نزدیک و نزدیک‌تر شوند از درجه‌ی هوش چندان بالائی برخوردار نیست.

مدیر وبلاگ : محمد همتی
تصاویر روز
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

parsskin go Up